Lóczy Lajos Országos Középiskolai Földrajzi Tanulmányi Verseny záróértekezletének jegyzőkönyve
2007. május 8.
Jelen vannak:
- Varajti Károly, a verseny fővédnöke
- Zsűrielnökök, zsűritagok
- Gulyás Mihály, a szervező iskola igazgatója
- A szervező iskola földrajz-munkaközösségének tagjai
- A versenyzőket felkészítő tanárok
Gulyás Mihály
Köszöntöm a résztvevőket. Kérem, hogy szakmai észrevételeiket mondják el, hogy a verseny tanulságait levonhassuk, s ahol kell, változtassunk.
Dr. Dávid János
Amik jók voltak: a terepi
rendezvény, az ötlet, a megvalósítás. Ezt folytatni kell, ezt a versenyzők
visszajelzései is megerősítik. Megfelelő feladattípusokat tartalmazott a
forduló, ezeket a tanulók jó színvonalon oldották meg. Jók voltak az arányok és
a pontszámok.
A verseny előkészítése magas színvonalú volt, szép környezetben zajlott a
forduló. ( Még arra is figyeltek, hogy az útvonalon a magas fű le legyen
kaszálva.) A segítő diákok is szép munkát végeztek.
Néhány kérdés és javaslat:
- Sok volt a bója, lehetne kevesebb, esetleg más terepmegfigyelést is alkalmazni helyette.
- A feladatlapon fel kellene hívni a figyelmet a pontosságra (bár ez az Interneten fenn volt).
- További számítási feladatokat is el tudunk képzelni, pl. terület, méretarány.
- A szintidőt előre meg kell adni, ezen túl pontlevonás kell, hogy járjon.
- Változhat a jövőben a helyszín - ne begyakorolt terület legyen.
- A zsűri is végigjárta a terepet, felülvizsgálta a javítási útmutatót, így több megoldást is elfogadott indokolt esetben.
- Iránymérésnél könnyen azonosítható célpontot kell kijelölni (a templomtornyot pl. nem mindenki vette észre).
- Ahol jelölni kell a térképen, legyen olyan üres hely, ahol nincs egyéb zavaró jel (a megoldás bejelölését és értelmezését is könnyítené).
- Egyértelműen rögzíteni kell a használandó jeleket (pl. sorompó).
- A 9. és a 10. évfolyam bójái közel kerültek egymáshoz, "összekeveredtek" a versenyzők a vízmosásrendszernél.
- A bójáknál a jelölő eszközök ne tűnjenek el, erre valami megoldást kellene találni.
- Új feladatokat is lehetne kitalálni, pl. talajszelvény vizsgálat, felszínformák ismerete, lejtőszög mérés, vizek ismerete.
- Legyen valaki, aki ellenőrzi a pontok összeadását a zsűri után.
Lieb Mariann
Mindenkinek tetszett a terepi
forduló, ezt az új elemet a versenyben meg kellene tartani.
A terepi ismeretek, a gyakorlati elemek háttérbe szorulnak az órákon. Az
előkészítés nagy munka volt. Évek óta erre a versenyre lehetnek a szervezők
legbüszkébbek.
Kerese Tibor
Köszönjük a pozitív értékelést. A helyszínválasztást az indokolta, hogy a Tókaji parkerdőben két fedett rész is található eső esetére. Máshol nem találtunk megfelelő infrastruktúrát.
Bartha L.
A gyakorlat 50%-a elméleti
feladatokból állt. Jó volt, korrekt volt, nem volt túl bonyolult, de annak, aki
másodszorra tartott tájolót a kezében, nehéz volt. Több gyakorlati feladat
kellene, pl. hátrametszés. Ezenkívül egyértelmű tájékoztatás szükséges a
tévedési lehetőségekről.
A forduló jó volt, folytatni kell, elismeréssel tudok nyilatkozni róla.
Az elméleti fordulóval kapcsolatban: kevés jutott Magyarországra és a Kárpát-medencére. Megoldható lenne-e, hogy meghatározó arányban szerepeljenek ezek a témakörök, esetleg A és B tétel legyen? A tételek számára vonatkozóan: a versenyzők számával megegyező, vagy fele annyi tétel legyen, mint versenyző.
Örülök a gyakorlati feladatnak. A pontok aránya lehetne 60-60-60.
A pályával kapcsolatban: más szakosokat is be lehetne vonni segíteni. 1-2 állomáson tanár is jelen lehetne.
Lieb Mariann
A szervezők gyakran ellenőrizték az állomásokat és a versenyzőket.
Herzsenyák László
Magyarországot öt leckében tanítjuk a 10. évfolyam végén. Ezért javasoltuk, hogy kevesebb tétel legyen belőle. Esetleg a 25 tételt meg lehetne toldani még öt Magyarország tétellel, de az Interneten kiírni, hogy miből készüljenek erre.
Bartha L.:
Más a tanterv és a verseny. Fel lehet készülni a Magyarország tételekre is.
Herzsenyák László
Jelöljünk ki Magyarországból témaköröket.
Bartha L.:
Legyen irányadó az érettségi követelményrendszer.
Kerese Tibor
Milyen százalékos arányban szerepeljen Magyarország? A tételszámot nehéz megállapítani, vagy túl sok, vagy túl kevés, vagy aránytalanok, eltérő fajsúlyúak a tételek.
Bartha L.: Az érettségi követelményrendszer megadja a százalékos arányokat. Nem a darabszám a lényeg, de adjuk meg Magyarország és a Kárpát-medence jelentőségét!
Herzsenyák László
Írjátok ki az arányokat!
Kerese Tibor
Az írásbeli tapasztalatai alapján a versenyzők és felkészítők 2/3-a nem vette figyelembe a kiírást. Sokan nem olvassák el az Interneten.
Csiszár G.:
A gyakorlati forduló gondolata nekem nem volt szimpatikus, de a diákoknak tetszett. Az elméleti feladatokra nagyon rövid volt az idő.
Magyarországgal kapcsolatban: régen, versenyzőként sokat szenvedtem vele. Eddig három bizottság volt az elméleti fordulón. A két bizottsággal idén nagyon hosszú volt a várakozási idő, ezen kellene valahogy változtatni.
Kerese Tibor
A Társadalomföldrajz zsűri jóval később fejezte be a munkát, mint a többi.
Magyarországgal kapcsolatban: a regionális témakörben kevésbé jelent meg, de általában magyar példákkal igyekeztünk dolgozni, és a jövőben is erre törekszünk majd.
Varajti Károly
A terepi fordulón kell és lehet is módosítani. Az elméleti fordulón 30 tételre lenne szükség. Volt olyan zsűri, ahol pl. háromszor húzták a lemeztektonikát.
Kerese Tibor
A regionális földrajznál ez megoldható.
Varga Bálint
Tisztán gyakorlati jellegű
feladatokat azért nem készítettünk, mert nem szerepelnek a tananyagban, és
rengeteg többletmunkát jelentenének a felkészítő tanároknak. Az új
feladattípusokra elhangzott javaslatok többsége a 9. évfolyam tananyagának
része. Nehéz a 10. évfolyam tananyagából terepi gyakorlati feladatokat
készíteni. A gyakorlati rész elméletinek érzett feladatait ezért praktikusabb,
életszerűbb ismeretekre kérdeztek rá.
A megadott időnek is volt szerepe: kevés feladat, de rövid idő alatt. Ilyen a
nemzetközi versenyen is van, és az életben is gyakran kell gyors döntéseket
hozni. A két évfolyam feladatai illeszkedtek a tananyaghoz.
Kerese Tibor
A gyakorlati versenyen alkalmazott ismereteket kértünk számon - itt felkészülési idő nélkül. A National Geographic versenyén is van ilyen jellegű forduló. Ehhez is alkalmazkodtunk (időre, egyszerű feladatokat, gyorsan).
Herzsenyák László
Köszönjük a tábor ötletét, újdonság, és nagyobb öröm volt, mint bármi más jutalom.
Kerese Tibor
Ennek csak az anyagi feltételek szabhatnak határt. Régi ötlet volt már, most sikerült megvalósítani.
Varajti Károly
Köszönjük!
Gulyás Mihály
Köszönöm az észrevételeket és a tanácskozáson való részvételt.